Textilpelus Világ

A modern mosható textil pelenkák világa

Textilpelenka készítés Magyarországon (Kutatás)

Olvasóink értékelése: 5 / 5

Csillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktívCsillag aktív
 

pelenkaborze
Textilpelenkakutatás Magyarországon. Eredmények.


Egy kis kutatást szeretnék végezni a magyar mosható pelenka készítésről, mint ágazatról. Másfél éve tértünk haza Finnországból, ahol nemzetközi gazdálkodást kezdtem tanulni, és ezt most távoktatásban szándékozom befejezni.
Ebben a félévben van egy kurzusom, amelynek keretében mini-szakdolgozatot kell írnom. Minő meglepő, hogy témám a mosható pelenkával kapcsolatos
Pontosabban azt  szeretném körüljárni, hogy hogyan lehetne együttműködve megerősíteni és fellendíteni a magyar pelenkagyártást.
Ehhez olyan WAHM-okkal vettem fel a kapcsolatot, akik eladásra készítenek mosható pelenkát. Ha úgy alakul, akkor ebből a minikutatásból szerzett tapasztalatok alapján szeretném kidolgozni később a szakdolgozat témámat is.


A válaszadók a Textilpelusvilág.hu-n publikált kérdésekre küldték el a válaszaikat.



A válaszadók a Textilpelusvilág.hu-n publikált kérdésekre küldték el a válaszaikat.

Összesen négy kitöltött kérdőív alapján készítettem az összefoglalót, melyek közül hárman tapasztalt pelenkakészítők (3-4 éve készítenek pelenkákat) és egy hobby pelenkakészítő, aki még csak korlátozott számban készített más babáinak pelenkákat és nem akar hosszú távon ezzel foglalkozni. Az eredményekben nincsen semmi elképesztő vagy egetrengető újdonság, de így összefoglalva talán némi támpontot ad a jövőbeli tevékenységekhez.


Elsőnek egy SWOT elemzést készítettem, amelyben a válaszaitok alapján a WAHM mint vállalkozásforma, illetve WAHM által készített mosható pelenka helyzetét vizsgálom. (SWOT = Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats).


WAHM pelenkakészítés ERŐSSÉGEI:


·         Közeli és közvetlen kapcsolat a vevővel – lehetőség kapcsolódó szolgáltatások nyújtására, pl. tanácsadás

·         Vevő visszajelzésein alapuló folyamatos termékfejlesztés

·         Egyedi darabok, egyedi méretek, egyedi igények figyelembevételével

·         Könnyen és gyorsan megszerezhető garancia


GYENGESÉGEI:

·         Előfordulhat egyenetlen termékminőség

·         Időhiány

·         Tőkehiány

·         Információhiány: adó, jog, támogatások, nyelvtudás

·         Kevés forrás és kapacitás reklám és promóció megszervezésére

·         Egy termékre eső előállítási költség viszonylag magas





LEHETŐSÉGEK:

·         Lassan, de biztosan növekvő kereslet. Ennek három fő összetevője van:

-        Növekszik az igény a környezetbarát és természetes termékek, megoldások iránt

-            Növekvő árérzékenység miatt olcsóbb pelenkázási megoldások keresése

-         Divat



·         Önkormányzati részről nő a hajlandóság a mosható pelenka támogatására az anyagi vagy egészségügyi szempontból rászoruló családokat illetően – ez lehetőséget ad önkormányzattal való összefogásra

·         Könnyű összefogást, együttműködést elérni, megszervezni a közvetlen személyes kapcsolatok és a közös érdeklődés miatt


VESZÉLYEK:

·         Olcsó pelenkadömping Kínából

·         Szoros verseny a nemzetközi márkákkal

·         Kicsi piac – kevés vagy téves információ a mosható pelenkákról az átlagember fejében

·         Ezen belül is még kevesebb információ a WAHM termékekről (egyelőre csak személyes ismeretség útján terjed).

·         Vásárlói bizalmatlanság lehet a kézműves termékekkel szemben

·         Az otthon dolgozás mint vállalkozási forma államilag nem támogatott

·         A jelenlegi magyar gazdasági környezet nem kedvez mikrovállalkozás elindításának (magas adók)

·         Nyersanyagok nagy része csak külföldről beszerezhető, így a vám és a szállítás jelentős mértékben emelik a költségeket





További eredmények



Megélhetés

Teljes megélhetést még azoknak sem tud biztosítani a pelenkakészítés, akik tapasztalt „profiknak” számítanak ezen a területen, legfeljebb jövedelem-kiegészítésnek elegendő. Ebben részben szerepe van az időhiánynak, tehát kérdés az, hogy napi nyolc órában teljes erőbedobással mennyire lehetne felfuttatni az üzletet.



Tervek

Pelenkakészítő érdekképviselet létrehozása

Ismertségi kör/hálózat kialakítása

Webáruházzal való kapcsolat

Bemutatók, szórólap, tájékoztató füzet



Jelenlegi segítség

A válaszadókból hárman nem kapnak külső segítséget. Egy válaszadó említi a gyümölcsöző együttműködést webáruházzal, butikkal, gyerekorvossal.



Amire szükség lenne

·         Tőke

·         Jogi és adóügyi tanácsadás

·         Itthon is könnyen beszerezhető alapanyagok, alacsonyabb áron

·         Állami/önkormányzati támogatás



Javaslatok összefogásra, közös tevékenységekre

Közös megjelenés (bababörzék, vásár)

Közös reklámanyag

Szórólapozás

Rendezvények

Beszerzés

Közös pénzügyi és adóügyi tanácsadás

Védőnők, gyerekorvosok bevonása

Szülés előtti tájékoztató készítése

Textilpelenka készítéséről szóló könyv

Próbacsomagok készítése




Konklúzió


Bár a nemzetközi trendek (ez főleg a fejlett gazdaságú területekre vonatkozik) a mosható pelenkák gyors terjedését mutatják, a mosható pelenkák használatának aránya Magyarországon a válaszadók becslései  alapján legfeljebb 10%, de inkább ennél is kevesebb. Kicsi a piac, és jelen pillanatban a WAHM-oknak külön-külön se idejük, se pénzük, se energiájuk arra, hogy lényeges változást érjenek el a köztudatban. A SWOT elemzésből szerintem az látszik, hogy a szektornak vannak erősségei, amelyekkel előnyt tudnak kovácsolni a nagy mosható pelenkamárkákhoz képest. A lehetőségek is jelentősek, főleg, ha azt nézzük, hogy világszerte hány anyuka konyhaasztali varrogatásából lett nagy cég, saját gyárral, és ezek az anyukák világszerte akárhány országában árulják most már a pelenkáikat.  Azonban a szektor gyengeségei és a veszélyek jelentősek és ebben a pillanatban útját állják annak, hogy a magyarországi WAHM-ok hosszú távon jövedelmező vállalkozásokat tudjanak létrehozni.


Sokan úgy látjuk, hogy egyetlen lehetőség az, ha a WAHM-ok összefognak. Léteznek már fórumok, amelyek összegyűjtik a mosható pelenkával kapcsolatos információkat és ahol a téma iránt érdeklődők, a gyártók és vásárlók is kapcsolatot létesíthetnek egymással (mint pl. a Texilpelus Világ, a mamami), plusz lehetőséget ad közös rendelésekre, ami anyagi előnyt jelenthet mind profiknak, mind amatőröknek. Azonban, - mint ezt az egyik válaszadó fel is veti – mindezt egy szervezettebb szintre kellene emelni ahhoz, hogy jelentős változást érjünk el.


Egy mosható pelenka profilú egyesületnek több lehetősége és talán forrása is lenne arra, hogy hatékonyabban népszerűsítse a mosható pelenkákat. Szervezettebb módon lehetne beszélgetni és ötletelni.  Támogatást és szponzorokat lehetne szerezni. Talán be lehetne vonni a mosható pelenkát árusító webáruházakat is.  Az egyesületnek meg kéne szerveznie és kiosztania a feladatokat. Mint ahogyan egy válaszadó említette is, ki ebben jó, ki abban. És a tagok külön-külön be tudnák hozni saját kapcsolati tőkéjüket, a többiek javára is. Én Finnországban kezdtem el moshatózni, és ott van mosható pelenka egyesület. Felvehetem velük a kapcsolatot tapasztalatszerzés céljából (pl. ötletek, hogy hol és hogyan szereztek támogatókat, tevékenységek, stb.)

Molnár Csilla

Nincs jogosultságod hozzászólást írni, vagy éppen inaktiváltuk a hozzászólás rendszert.